Kedy v kampani rozdávať a kedy sľubovať?
30.10.2011
Buďme úprimní. Vzorka parfumu zadarmo poteší. Je tak? Pri kúpe tovaru získate iný tovar zadarmo. Poteší? Áno, poteší to. Ale opýtame sa inak. Koľkokrát ste niečo používali iba preto, lebo to bolo zadarmo? Zrazu mám za to platiť? To si ešte rozmyslím... Spomeňte si na internet u kamaráta v internetovej kaviarni napr. niekedy v roku 2004. Spomeňte si na využívanie firemného benefitu napríklad voľného vstupu do wellnes raz v mesiaci a podobne. Ak ste zmenili zamestnanie a už ste o tento benefit prišli, ste ochotný ďalej tento wellnes navštevovať už za Vaše vlastné peniaze? Tu je nutné dať ruku na srdce a priznať si jednoduchú vlastnosť človeka. Áno, nie raz robíme niečo len preto, lebo je to zadarmo. Príkladov môže byť naozaj mnoho. V reklame pracovať s vnímaním masy ľudí práve vášho výrobku musí byť prešpekulované do posledného detailu premyslené. Váš cieľ nie je predsa to, aby si človek vzal tovar dnes zadarmo. Váš cieľ by malo byť vytvorenie stotožnenia sa s daným výrobkom alebo službou, a navodenia pocitu, že mať tento výrobok alebo využívať službu od Vás je naozaj prínosné a oplatí sa to za X peňazí zakúpiť. Vytvorte u človeka zvyk. Vzorka tovaru je návnada na zákazníkov Vytvoriť takmer až jemnú závislosť práve na Vašom výrobku či službe je cieľ nejednej marketingovej kampane. Máte obľúbeného kaderníka alebo kaderníčku? Ozaj chodíte vždy len tam, kde je to najlacnejšie? Nepresvedčíte ma o tom. Už sa postupne dostávame na koreň podstaty. Čo teda je lepšie rozdávať a čo je lepšie jednoducho na prvý krát predať za peniaze? Poďme ešte hlbšie. Pojem periodicita využívania produktu alebo služby je to, na čo by ste mali myslieť dopredu. Prirátajme k tomu zvyk a tradíciu a máme hotového zákazníka, ktorý nabudúce už za peniaze nakúpi práve u nás. Teda rozdávajme vtedy, keď pôjde o navodenie zvyku a túžby mať a využívať výhody produktu či služby s tým, že druh Vašej ponuky znamená periodické využívanie a princíp navrátenia zákazníka opäť k Vám, ako je to napr. u parfúmov, obľúbenej pálenky, nápoja, omáčky, krému na ruky a pod. Prečo sa rozdávajú vzorky parfumov, ale nerozdávajú sa vzorky topánok? Áno. Pretože na parfum si človek zvykne, a je pravdepodobné, že ho možno aj pár rokov bude človek využívať, ba dokonca sa stotožní s danou značkou a vyskúša aj iné vône. Topánky sa viažu k danému obdobiu alebo aktuálnemu trendu a ako sme zvyknutí, po vynosení si len málo kto zakúpi rovnaké znovu. Nie raz dokonca zmení aj obchod alebo značku. Je to tak? Suma sumárum, vzorku áno, pokiaľ ide o druh tovaru, ktorý má potenciál a vlastnosť, že si ho človek potom zakúpi viackrát, kým ho umrzí alebo podľahne reklame na iný a kolobeh sa zopakuje znova už s ďalším výrobkom. A kedy teda sľubovať?